17 Kasım 2016 Perşembe

Karbüratörlü Araçta Aşırı Yakıt Tüketimi Nedenleri ?

Karbüratörlü Araçlarda Motora Bağlı LPG Yakıt Tüketimini Etkileyen Sebepler

1- Karbüratörlü LPG sisteminde yakıt sarfiyatını etkileyen sebeplerin başında motorun ve LPG beyninin sağlıklı çalışmasının önemi büyüktür. Subap ayarı ve ateşleme sistemi düzensiz olan araçta LPG yakıt tüketimi %20 ile %50 artar yakıt tüketiminin artmaması için her yıl kışa gireken avans ayarı, subap ayarı, LPG ayarı ve mutlaka kışlık termostat değişimi yapılması gerekir.

Özellikle karbüratörlü sistemlerde kış aylarna girerken kışlık termostat takılı değilse ne yaparsanız yapın LPG de aşırı yakıt tüketimine engel olamazsınız. Araçta kışlık termostat olmayınca motor ve LPG beyni çok geç ısınır. Geç ısınan LPG beyni 50 derece sıcaklığa gelene kadar karbüratöre normalin 2 katına yakın LPG yakıtı gönderir.

Bu konuya açıklık getirmeden önce LPG beyninin görevi nedir onu öğrenelim. LPG tankından -50 derecede gelen sıvı motor suyundan aldığı sıcaklık ile ısıtarak buhar haline dönüştürüp motorun devrine göre yanma odasına LPG yakıtı göndermektir. Kışlık termostadın önemi burada ortaya çıkarak özellikle soğuk mevsimlerde şayet araçta kışlık termostat takılı değilse motor ve LPG beyni çok geç ısınacağı için LPG Yakıt sorunu kaçınılmaz hal alır.

2- Aracın eksozu tıkalı veya hasarlı ise LPG li araçta yakıtı aşırı derecede etkiler. Tıkalı eksoz aracın performansı düşerdüğü gibirolantide çalışma düzennide olumsuz yönde etkiler örnek verecek olursak 5 viteste çıktığnız yokuşu 3 viteste zor çıkmaya başlarsınız. Peki eksozun tıkalı olduğu nasıl anlaşılır belirtileri nelerdir bu konuya açıklık getirelim. Tıkalı eksozda belirli oranda performans kaybı ve hararette yükselme meydana gelir.

Eksozun tıkalı olmasının en büyük belirtisi akşamleyin karanlık bir yerde ön kabutu kaldırın yaklaşık 1 dakika kadar 3000 devirde ayağnızı gazda sabit tutup bırakın eksoz ve manifolda bakın kor hali ve rengini aldıysa eksoz tıkalıdır. son olarak eksozun tıkalı olmasının en büyük belirtisi olarak yakıtı normalin 3 yada dört katına kadar çıkarmasıdır. Eğer yakıtta çok aşırı oranda fazlalık varsa ilk eksoz sistemi kontrol edilmelidir.

3- Aracın şanzuman sistemi içerisinde bulunan baskı balata aşındıysa aşınma oranna göre yakıtta %20 ila %50 oranında yakıt fazlalığı meydana gelir. Baskı balatanın aşınma belirttileri ise araç zora veya yokuşa geldiği anlarda hissedilir derecede performan ve güç kaybı yaşanır. Aynı zamanda aracın ön tarafından kablo yanığı gibi koku ve duman belirtileri vardır.

4- Kış aylarında aracın altında bulunan firen parçalarının ıslanması buz tutması ve bu gibi nedenlerden dolayı zarar görüp paslanarak fren balatalarının sıkması meydana gelir. Bu nedenle araç seyir halindeyken daha fazla motor gücüne ihtiyaç duyar ve yakıt tüketiminin artmasına neden olur. Frenlerin sıkıp sıkmadığnı anlamak için çok basit bir işlem yapmanız yeterlidir. Aracı hafif bi yokuşa park edin el firenni indirip vitesi boşa aldığnızda rahat şekilde hareket ediyorsa frenlerde sıkma sorunu yok demektir.

5- Karbüratörlü LPG sistemlerinde hava filtresi değişimi ve hava girişi ayarı için yapılan bantlama işlemleri bilinçsiz kişiler tarafından yanlış ve gereksiz yere yapılırsa LPG li araçta rolanti sorunu ve yakıt sarfiyatı meydana gelir. Aynı zamanda aşırı tıkalı hava filtresi yakıt sarfiyatını artırır.

6- Karbüratörlü araç sahipleri edindikleri yanlış bilgilerle belirli km lerde veya zamanlarda  kafalarında yer edinip ve bu bilinçle hareket ederek araçta hiçbir problem yokken LPG servislerne gidip ayar yaptırma hissi duyarlar. Karbüratörlü LPG sistemlerinde motorun çalışması LPG de normalse ve yakıt sarfiyatında fazlalık yoksa durduk yere LPG servislerine ayar yaptırmak için gitmeyin.

Anlatmak istediğim LPG ayarı yaparken hiç bir usta özellikle yakıt sarfiyatı konusunda ne yapacağnı tam olarak bilmez alışa gelmiş işlemleri uygulayıp örneğin bilgisayarda ayar yapıp gönderir. bu sebepten aracın çoğu zamanda yakıt tüketimi ayardan önceki haline göre artmaktadır.

7- LPG beyin montajı yapılırken motora bağlı su bağlantılarının yanlış yerlerden yapılması hem karbüratörlü hemde sıralı sistemlerde LPG beyninin geç ısınmasına neden olup yakıtın LPG de fazla yakmasına neden olur. LPG beynine yapılan yanlış su bağlantıları tespit edilmezse hiç bir şekilde yakıt sarfiyatı düşmez ve düşürülemez.

8- Motora bağlı LPG tüketimini etkileyen sebeplerden son olarak dikkate alınacak konulardan bahsedecek olursak aracın çalışma sistemine etki eden parçalardan olan eksoz ve hava filtresi gibi parçaların bilinçsizce aksesuar amaçlı takılmalarıdır.

LPG Sisteminde Yakıtı Etkileyen Sebepler

1- LPG beyin ve mikser montajının düzensiz yapılması örnek verecek olursak LPG beyni ve mikser arasındaki mesafenin uzak olması LPG de yakıt tüketimi orannı arttırır.

2- LPG ayarnın düzensiz olması ve tecrübesiz kişiler tarafından ayar yapılması yakıtı arttırır.

3- LPG beyni arızası ise karbüratöre düzensiz yakıt gönderip karbüratörlü araçta gazda aşırı yakıt tüketimi ve düzensiz çalışmasına neden olur. Peki LPG beynin arızalı olduğnu nasıl anlarız bu soruya kısa bir kaç örnekle  açıklık getirecek olursak örneğin arızalı LPG beyni belirtileri arasında ilk sırada sabahları araç çalıştıktan bir süre sonra LPG beyninin buz tutması gaz kokusu yayması ve aracın düzensiz çalışarak stop etmesidir. Bir diğer örnek ise aracın LPG çok geç çalışmasıdır. Marşa uzun süre basıp araç çalışmıyor ve LPG düğmesini ortaya aldığnızda çalışıyorsa LPG beyin arızası bozuk demektir.

Kullanıcı Kaynaklı Yakıt tüketimini Etkileyen Sebepler

1- LPG li araç yüksek devirlerde kullanılırsa yakıt oranı benzinde tüketiminde arttığı gibi LPG de otamatikman artar. Aracı 2000 - 25000 devir aralığında kullanmamız yakıtta ekonomi sağlar.

Örnek verecek olursak 1600 motor araçta 100 km mesafeyi 2500 devirde sabit hızda gidersek ortalama 9 - 10 litre arası yakıt tüketimi olur. 100 km mesafeyi 4000 devir üzeri kullanırsak 13 ile 15 litre arası Lpg yakıt tüketimi meydana geldiğni görebiliriz.
2- Motor ısınmadan yüksek devirde kullanmak sibop ayarlarının bozuk olmasına neden olacağı gibi LPG beyninden karbüratöre sıvı LPG gitmesine sebep olup LPG li araçta fazla yakıt tüketimi sorununa yol açar.
Sıralı ve Karbüratörlü sistem LPG'li aracınızda oluşan arızaların muhtemel sebeplerini öğrenmek için alt taraftaki ilgili pencereye tıklayınız.

Sıralı Sistem LPG Sorunları Ve Çözümleri 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder