1 Kasım 2016 Salı

LPG'li Araçlarda Gaz Beyni Neden Donar?

LPG'li Araçta Gaz Beyni Neden Donar?

Araç sahiplerinin merek ettiği LPG sorunları konulardan biriside gaz beyni neden donar? konusudur. Bir çoğumuzun bildiği üzere LPG beyni içerisinde motordaki sıcak suyun dolaşması için bir oda mevcuttur. Bu odaya motordaki sıcak su girip dolaşarak LPG tankından gelen -40 derece soğukluktaki sıvı LPG yakıtını ısınarak buhar haline dönüştürüp motorun yanma odasına göndermesini ve aracın LPG'de düzenli çalışmasını sağlar. 

LPG beynine çeşitli nedenlerden ötürü sıcak su gitmez ise LPG regülatörü diğer adıyla, halk dilinde gaz beyni ısınmaz ve donma meydana gelir. Buda aracın gazda düzensiz çalışmasına hatta LPG beyninin arıza yapmasına yol açar.
Karbüratörlü ve sıralı sistem araçlarda genellikle yaşanan bu sorun kimi zaman kullanıcı hatasından kimi zaman montaj hatasından kimi zaman ise doğal yollardan meydana gelen araç ve LPG sistemindeki parçalardan kaynaklanır. Şimdi LPG regülatörü yani LPG beyni neden donar? bu konuya açıklık getirelim. 

Kullanıcı Kaynaklı LPG Beyninin Donma Sebepleri 
Genelde kış aylarında LPG beynindeki su hortumu bağlantılarında antifiriz konduktan sonra sızıntı ve su kaçağından dolayı motor suyunda eksilme meydana gelerek gaz beynine yeteri miktarda sıcak su ulaşmaz. Su veya antifiriz motorda yeteri miktarda olmadığından -40 dereceye maruz kalan gaz beyni ister istemez donar. Kullanıcı yani araç sahibi kış aylarında en az ayda bir kez aracın kabutunu açarak su bağlantı hortumlarında antifiriz sızıntısı varmı yokmu kontrol etmelidir. 

Karbüratörlü ve sıralı sistem LPG'li araçlarda antifiriz kaçağı sadece beynin donmasına sebep olmayıp beyin içerisindeki diyaframın -40 dereceye maruz kalmasından dolayı yırtılmasına hatta aracın aşırı gaz kaçağı yapmasından dolayı yanmasına sebep olmaktadır. Su hortumlarında meydana gelen su kaçağından dolayı motor suyunda hava meydana gelerek motor ve gaz beyni arasında sıcak su dolaşımını engeller bu sebepten gaz beyninde donma meydana gelmektedir.

Montaj Hatası Kaynaklı LPG Beyin Donması ve Sebepleri
Özellikle sıralı sistem opel araçlarda yaşanan bu sorun Otogaz ustasının ihmalkarlığından veya bilinçsizliğinden regülatör su hortum bağlantılarını kalolifer hortumlarına bağlaması gerekirken yedek su deposuna bağlanmasından yaşanan LPG sorundur. Yanlış yapılan su hortumu bağlantısında opel araçlarda yaz veya kış ayı olsun yüksek devirlerde, beyine yeteri miktarda sıcak su gitmediği için LPG beyni karlanma yapar. Yani donma meydana gelerek aracın düzensiz çalışmasına ve gaz kokusu yapmasına sebep olur. 

Son olarak araç ister karbüratörlü isterse sıralı sistem olsun silindir kapak contası değişimi yapıldığında eğer conta orjinal değil ise su gözü contada kapalı olduğu için LPG beynine sıcak su gitmez buda gaz beyninin donmasına yol açar. Silindir kapağı değişiminden dolayı özellikle tofaş araçlarda gaz beyninde donma görünür. Bu sebepten ötürü uyanık geçinen LPG servisleri beyin arızalı diyerek su hortum bağlantılarını ve beyni değişerek fırsattan istifade ettikleri sıkça yaşanan olaydır.  
LPG Sisteminden Kaynaklanan LPG Beyin Donması 

LPG Beyin Diyaframı Arızası
A: Daha öncede belirtiğimiz gibi her parçanın bir kullanım ömrü vardır. İster karbüratörlü isterse sıralı sistem olsun LPG beyinlerinin içerisindeki diyafram zamanla aşınarak motor suyuna gaz karışmasına sebep olurlar. LPG beyin diyafram arızasının en büyük belirtisi soğuk havalarda sabahları ilk çalışmada beyinde karlanma buzlanma ve yedek su deposu açıldığında içeriden gaz kokusu gelmesidir. Yukarıdaki belirtiler meydana geldiğinde Regülatör yani LPG beyni yada diyafram takımı değişmesi gerekir. 

Muhtemel Su ve Antifiriz Kaçakları
B: Kış aylarında LPG'li araçlarda sıkça yaşanan bu sorun özellikle araca antifiriz koydukdan sonra görünür. Sebebi ise su hortumlarında çürüme veya kelepçelerin gevşek olmasından dolayı yaşanır. Tavsiyemiz araca antifiriz konduğu günün ertesi sabahı aracı çalıştırmadan su hortumlarında kaçak var tespit edip motoru ısıttıktan sonra kelepçeleri sıkmanız olacaktır. 

Gaz Beynin Donması Nasıl Engellenir?

Düzenli bakımları yapılan istasyonlardan propan oranı yüksek, kaliteli LPG alınmalıdır.Araçta mutlaka en az çeyrek depo benzin bulundurulmalıdır.Araç mutlaka benzinde stop edilmelidir.Aracın su seviyesi düzenli olarak kontrol edilmeli, düşükse tamamlanmalıdır.Aracın soğutma suyunda mutlaka antifriz olmalıdır.Akü, ateşleme sistemi, buji ve tırnak ayarları kontrol ettirilmelidir.Soğutma sistemi ve termostat ayarı kontrol ettirilmelidir.Aracın rölanti ayarı kış aylarına göre yapılmalıdır.Araç park edilirken motor kısmı "Güney"e bakacak şekilde park edilmelidir. Bu sayede sabah güneşi ile motorun ısınması sağlanır.Ek olarak özellikle kış aylarında depoyu sürekli fulletmemeniz, günlük ihtiyacınız kadar LPG almanız önerilir.

Araçta Gaz Beyni Donmuşsa Ne Yapmalı?

Sabahları bir çaydanlık kaynar suyu, motoru çalıştırmaya teşebbüs etmeden kaputu açarak beyin üzerine ve hortumlara ortalama 2 dakika sızıntı şeklinde dökünüz.Çözülmeye başlamış beyin soğumadan marşa bastığınız taktirde araç çalışmış olacaktır.Çalıştıktan sonra aşırı gaz vermeyiniz. Gazı yavaş yavaş veriniz ve motor ısınana kadar (yaklaşık 3-5 dakika) kesinlikle stop ettirmeyiniz. Aracınızın beynini asla çakmak gibi yanıcı maddelerle ısıtmaya çalışmayınız. Eğer imkanınız varsa saç kurutma makinesi kullanabilirsiniz. Merak edilen LPG sorunları hakkında detaylı bilgiler paylaşımına devam edeceğiz.


Sıralı ve Karbüratörlü sistem LPG'li aracınızda oluşan arızaların muhtemel sebeplerini öğrenmek için alt taraftaki ilgili pencereye tıklayınız.


Sıralı Sistem LPG Sorunları Ve Çözümleri 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder